marți, martie 29, 2011

Vom reusi sa avem 800 de kilometri de autostrada peste doi ani?


Ministerul Transporturilor vrea sa creasca rata de absorbtie a fondurilor europene de la 4% la 20% in acest an. Boagiu: Pentru o astfel de reusita, platile de la CE trebuie sa creasca de la 113 mil.
In prezent in Romania sunt aproximativ 300 kilometri de autostrada

Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Anca Boagiu, vrea sa creasca rata de absorbtie a fondurilor europene cu 16 puncte procentuale, de la 4% in prezent la 20% la finele acestui an. "In ultimele luni, am crescut rata de absorbtie de la 32 milioane euro la 113 milioane euro, adica de la putin peste 1% la 4% (). Cred ca vom reusi sa absorbim cea mai mare parte a fondurilor, cu toate ca este un efort gigantic. Vom creste pana la 20% rata pana la sfarsitul lui 2011, iar 2013 va fi anul in care vom avea in exploatare 800 de kilometri de autostrada", a spus Boagiu la un seminar pe teme de infrastructura, citata de Mediafax. Ministrul Transporturilor a aratat ca pentru a ajunge la o rata a absorbtiei de 20%, platile de la Comisia Europeana trebuie sa creasca de la 113 milioane euro la 500 milioane euro. Pana la sfarsitul anului 2012, Boagiu vrea sa fie platite proiecte de 2,7 miliarde euro, iar in 2013, ultimul an al exercitiului financiar european, suma trebuie sa creasca la 3,6 miliarde euro.
In acelasi timp Boagiu a mai spus ca ar fi fost de preferat sa existe un minister care sa se ocupe de absorbtia fondurilor de la UE. "Ar fi fost de dorit sa avem un minister dedicat absorbtiei fondurilor europene, cu mai multa putere decat ACIS-ul, dar e bine ca primul-ministru tine fraiele absorbtiei prin ACIS (n.r. Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale)", a adaugat ministrul Transporturilor.

Ministerul le-a platit constructorilor "o buna parte" din restante

In plus, Boagiu a mentionat ca lucrarile la tronsonul de autostrada Comarnic - Brasov, dar si Sibiu - Pitesti, vor incepe pana in 2013. Potrivit lui Boagiu, pana in 2012 vom avea 416 kilometri de autostrada in plus, iar in 2013 inca 80 de kilometri. Astfel, Romania ar putea ajunge la aproximativ 800 de kilometri de autostrada la finele lui 2013, fata de circa 300 kilometri in prezent.
Referitor la infrastructura feroviara, ministrul a spus ca nu dispune de intreaga suma pentru modernizarea Coridorului IV, de 1,8 miliarde euro, insa, in 2013, trenurile vor circula intre Brasov si Constanta cu o viteza de 160 km pe ora.
In ceea ce priveste plata restantelor pe care ministerul le are catre constructori, Boagiu s-a ferit sa ofere o cifra exacta, insa a precizat ca "o buna parte" a fost achitata anul trecut. "La drumuri mai sunt sume restante si vrem sa facem un plan de esalonare agreat de Guvern, iar la CFR am facut platile, si pentru anul acesta avem banii necesari prinsi in buget", a spus Boagiu.

1.000 de kilometri de cale ferata vor fi inchisi

Pe de alta parte ministrul Transporturilor si Infrastructurii a anuntat ca 1.000 de kilometri de cale ferata vor fi inchisi si alti 4.000 vor fi inchiriati catre operatori privati. "Sunt 1.000 de kilometri pe care nu mai circula niciun tren si nu exista bani pentru mentenanta. Vom avea 5.000 de kilometri, din care 1.000 kilometri se inchid si restul vor fi scosi la licitatie, iar firmele private vor opera si se vor ocupa de intretinerea liniilor. Reteaua totalizeaza in prezent 20.000 de kilometri", a spus Boagiu.
Potrivit ministrului, companiile feroviare de stat au acumulat in ultimii 10 ani datorii echivalente cu 1% din PIB, iar decizia de a inchide sau a inchiria liniile de cale ferata va duce la scaderea costurilor cu mentenanta ale CFR SA. Intrebata cand va fi pusa in aplicare, Boagiu a raspuns: "De indata ce Guvernul va aproba listele cu liniile". Ministrul a adaugat ca in acest an CFR SA a primit de la bugetul de stat 136 milioane euro, la care se adauga 500 milioane euro din fonduri europene.
Intr-un proiect de Hotarare de Guvern elaborat de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) se propune sa fie inchisi 1.474 km de infrastructura feroviara excedentara, sumele rezultate in urma casarii si dezmembrarii urmand sa fie utilizate de CFR SA pentru intretinerea retelei.

Guvernul s-a angajat in urma negocierilor cu FMI sa inchida 20% din liniile de cale ferata aflate in administrarea CFR SA, reprezentand aproximativ 4.000 de kilometri, daca nu gaseste un investitor care sa realizeze intretinerea acestora si care va fi selectionat in urma unor licitatii. Totodata, potrivit unui alt proiect al MTI, Consiliile Judetene vor putea inchiria de la CFR SA, pentru transportul local, liniile nefolosite de operatorul feroviar si vor avea posibilitatea sa stabileasca rute suplimentare fata de cele impuse de Ministerul Transporturilor. Operatorii feroviari privati pot inchiria linii locale de la CFR SA pentru o perioada de 5-10 ani, in functie de perioada necesara amortizarii sumelor pe care firma se angajeaza sa o aloce pentru reparatii capitale si/sau investitii in infrastructura si material rulant.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Design Blog, Make Online Money